Dzięki naszej współpracy ze Społecznym Funduszem Stypendialnym każdy miłośnik filmu, sztuki i muzyki może przekazać 1% z podatku na rzecz festiwali realizowanych przez Stowarzyszenie Dwa Brzegi.
Do 30 kwietnia br. można przekazać 1% z podatku na rzecz Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata lub Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi. W rozliczeniu rocznych zeznań PIT należy podać nr KRS Społecznego Funduszu Stypendialnego – czyli: 0000239089. Natomiast w rubryce cel szczegółowy wpisać: Na rzecz Wszystkie Strony Świata lub Na rzecz Festiwal Dwa Brzegi.
Serdecznie i z góry dziękujemy! Obiecujemy odwdzięczyć się w sztuce!
WSZYSTKIE STRONY ŚWIATA (www.festiwalwss.pl) to muzyczne święto Puław. Wznosimy muzyczne mosty między muzyką poważną, jazzową i ludową. Spoglądamy także w stronę sceny awangardowej i offowej. Zestawiamy wybitne dzieła przeszłości z nowatorskimi interpretacjami i aktualnymi trendami, przekraczamy granice – geograficzne i gatunkowe – udowadniając, że muzyka nie musi ograniczać się tylko do właściwego sobie odbiorcy, że warto sięgać po to, co dotychczas nieznane. Wierzymy, że każdy meloman, gość dużych sal koncertowych, może zachwycić się także klubowym koncertem i nieprawomyślnymi pomysłami muzycznymi. Puławy wraz z Pałacem Książąt Czartoryskich to historyczny ośrodek kultury oświeceniowej. Na przełomie XVIII i XIX wieku miasto stało się dominującym ośrodkiem narodowej kultury, w którym kwitła literatura, sztuka, muzyka i teatr. W XIX wieku było ono określane były mianem „Polskich Aten”. Obecnie Puławy stanowią ośrodek o jednym z najwyższych w Polsce współczynniku osób z wyższym wykształceniem. Jednocześnie – kładziony jest nacisk na kształcenie w naukach ścisłych i technicznych. Festiwal Wszystkie Strony Świata jest pomyślany jako wydarzenie mające służyć odbudowywaniu tradycji humanistycznej i kulturalnej tego ośrodka. Od pierwszej edycji Dyrektorem Artystycznym Wszystkich Stron Świata jest dyrygent, kompozytor i wiolonczelista Adam Klocek – laureat konkursów wiolonczelowych, określony przez K. Pendereckiego jako jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji, dyrygował Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej i in. więcej…
Młoda Polska Filharmonia to oryginalny projekt angażujący najbardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych, o którym Dyrektor Artystyczny Adam Klocek mówi: „Najlepsi młodzi polscy muzycy będą mieli możliwość współpracy z wybitnymi osobowościami świata muzyki. Solistami, którzy jednocześnie są członkami światowej renomy zespołów orkiestrowych.”
Tak będzie także i dziś. W koncercie zamykającym 3. Puławski Festiwal Muzyczny Wszystkie Strony Świata wraz z Młodą Polską Filharmonią wystąpią soliści: Rafał Zambrzycki-Payne, pierwszy skrzypek zespołu Ensemble Modern oraz Eyal Ein-Habar, pierwszy flecista Isreale Philharmonic Orchestra. Wieczór rozpoczniemy Koncertem skrzypcowym nr 5 A-dur, KV 219 W.A. Mozarta, który z uwagi na wysokie wymagania techniczne stawiane soliście uznawany jest za początek nowego rozdziału w historii wiolinistyki. Muzykolog Alfred Einstein określił ten utwór jako „nieprześcigniony, jeśli chodzi o blask, żarliwość, esprit.”
Następnie Koncert fletowy e-moll, Op. 57, autorstwa Saverio Mercadante, należący do grona najpopularniejszych koncertów na flet i orkiestrę smyczkową. Odwołując się do stylu francuskiego, cechuje się on jednocześnie typowo włoskim liryzmem. W części ostatniej, która przyczyniła się do sukcesu kompozycji, na pierwszy plan wysuwa się chwytliwy temat rosyjski. Dzisiejsze wydarzenie zamknie błyskotliwa i dowcipna II Symfonia D-dur, Op. 36 Beethovena, która powstała w roku 1802 podczas letnich wakacji, które kompozytor spędził Heiligenstadt. Był to trudny dla niego okres – jego słuch stale się pogarszał, Beethoven stracił nadzieję na poprawę stanu zdrowia: „Niewiele brakowało, a skończyłbym z życiem. Tylko ona, sztuka, mnie powstrzymała.” Dzięki muzyce udało mu się przezwyciężyć załamanie, a najlepszym świadectwem triumfu życiowej mocy nad tragicznym losem jest niezwykle radosna II Symfonia.
Serdecznie zapraszamy do Domu Chemika na Koncert Finałowy Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata. Dzisiejszy koncert rozpocznie się o godz. 20.
Trzecia edycja Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata zachęca do muzycznych poszukiwań i przełamywania klasyki nowym brzmieniem.
Sekcja Muzyczna Kołłątajowskiej Kuźni Prawdziwych Mężczyzn z Olą – grupa łącząca programowy brak profesjonalizmu z dowcipem, bezpretensjonalnością i absurdalną poezją – oraz kontrkulturowe Latające Pięści to zespoły, które nie boją się muzycznych eksperymentów. Puławy to doceniają oraz dają szansę, aby młodzi wykonawcy zaprezentowali swoje umiejętności przed szeroką publicznością. Dziś wieczorem artystyczni buntownicy zagrają w Klubie Smok.
„Naszym językiem jest atomowa wibracja basu. Naszym wyznaniem wiary eksplozja rytmu. Naszą twarzą nasze słowa” – mówią o sobie Latające pięści. Z kolei SMKKPMzO gra nie tylko na instrumentach, ale również z konwencjami i oczekiwaniami publiczności. To dlatego ich występom – jak sami mówią – „towarzyszą wybuchy, obżarstwo i przemarsze robotów”.
Gdyby tych zespołów nie było, trzeba by je wymyślić. Przekonajmy się o tym na własne uszy! Dzisiejsza Scena Off w Smoku startuje o godz. 20. Wstęp oczywiście wolny.
Ludzki głos i akompaniujący instrument w końcu równouprawnione. Franciszek Schubert był mistrzem muzycznych nowel. W jego pieśniach liryczne epizody splatają się z dramatycznymi zwrotami akcji.
Wilhelm Müller zmarł w młodym wieku i nigdy nie dowiedział się, że jego wiersze zebrane w cyklu „Piękna młynarka” zostały rozsławione dzięki kompozytorowi. Sam poeta marzył o tym, by znalazły one swoje muzyczne ucieleśnienie: „Moje pieśni żyją tylko połowicznym życiem, wiodą papierową, czarno-białą egzystencję, póki muzyka nie tchnie w nie życia, albo nie przywoła tego, co już jest w nich uśpione.” Tą ożywczą siłą okazała się muzyka Schuberta.
Historia tragicznej miłości wędrownego czeladnika do pięknej młynarki urzekła pianistkę Jolantę Pawlik i tenora Karola Kozłowskiego – absolwenta nie tylko gdańskiej Akademii Muzycznej, ale także Wydziału Rzeźby ASP w Warszawie. Śpiewak występował wielokrotnie w teatrach operowych i salach koncertowych m.in. Filharmonii Narodowej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Bałtyckiej, Operze Wrocławskiej i wersalskim Theatre Montansier. Od roku 2009 związany jest z Teatrem Wielkim Operą Narodową. Jolanta Pawlik od 20 lat jest wykładowcą na Wydziale Wokalnym UMFC. Przez wiele lat była pianistką w klasie śpiewu Jadwigi Rappé, realizując ze studentami projekty koncertowe. Współpracowała z Krajowym Biurem Koncertowym. Nagrywała dla Radia i Telewizji; koncertowała we Francji, Niemczech i na Węgrzech.
Tenorową „Piękną młynarkę” przy fortepianowym akompaniamencie Jolanty Pawlik usłyszymy dzisiaj o godz. 20 w Sali Kongresowej Pałacu Czartoryskich IUNG.
Klasyka, muzyka ludowa, jazz, połączone z tzw. trzecim nurtem – na scenie Domu Chemika wszystko staje się możliwe. Koncert „We Are From Here” udowadnia, że muzyka stanowi sferę twórczych poszukiwań, które znoszą wyznaczone w niej gatunkowe rozgraniczenia.
Artystyczna rewelacja – w opinii dziennikarzy muzycznych – 42. Międzynarodowego Kampusu Artystycznego FAMA zostanie zaprezentowana w Puławach. W ramach projektu „Laboratorium muzyki” Adam Klocek i Włodek Pawlik zaprosili do współpracy debiutujących twórców i wykonawców: Orkiestrę Kameralną UMFC oraz zespoły, reprezentujące młoda scenę muzyczną. Na puławskiej scenie wystąpią grupy: Flying Moses, Harmony Of The Spheres, Kapela z Orliczka, We Are Not From Iceland.
Orkiestrę Kameralną UMFC pod dyrekcją Adama Klocka usłyszymy w „Trzech utworach w dawnym stylu” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Orawie” Wojciecha Kilara oraz „We Are From Here” Włodka Pawlika. Grupa We Are Not From Iceland – czerpiąca inspirację z szerokiej tradycji muzycznej, od folku poczynając, na progresywnym metalu kończąc – wystąpi z autorskim utworem „Sen Borsuka” oraz oryginalną, niekoniecznie prawomyślną interpretacją „Bukolików” Lutosławskiego, opartych pierwotnie na melodiach kurpiowskich. Kolejne interesujące odczytanie inspirowanego folklorem dzieła Lutosławskiego przynosi zespół Harmony of the Spheres oraz ich jazzowe wykonanie „Małej suity”. W programie koncertu znalazły się także wariacje na temat pieśni Szymanowskiego: „Hej, wółki moje” i „Bzicem kunia”, inspirowanych melodiami kurpiowskimi. Swoje odczytania tych kompozycji przedstawią Flying Moses oraz Kapela z Orliczka.
Koncert przygotowany został jako wydarzenie premierowe FAMY 2012. Jego puławska odsłona została wzbogacona o udział Janusza Grzywacza, kompozytora i pianisty, znanego z grupy Laboratorium, uznawanej za prekursora stylu fusion w Polsce i Europie. Gościnnie wystąpią także Cezary Kondrad na perkusji oraz Paweł Pańta na kontrabasie – renomowani muzycy, którzy będą towarzyszyć Włodkowi Pawlikowi i Orkiestrze UMFC w tytułowym utworze „We Are From Here”.
A na koniec zapraszamy do Klubu Muzycznego Smok na jam session z udziałem muzyków, biorących udział w dzisiejszym koncercie.