3-11 listopada 2012

OD BACHA DO MASECKIEGO

06 | 11 | 2012

Marcin Masecki wskrzeszający dźwięki Kunst der Fuge J.S. Bacha to kolejna propozycja tegorocznej edycji Festiwalu Wszystkie Strony Świata.

Sztuka fugi to jedno z ostatnich, niedokończonych dzieł Johanna Sebastiana Bacha. Opublikowana w rok po śmierci kompozytora  pozostała właściwie niezauważona, sprzedając się w kilkudziesięciu egzemplarzach. Obecnie uznaje się ją za szczytowe osiągnięcie techniki polifonicznej. Dzieło ukazuje Bacha jako uczonego, który muzyczny traktat zawarł w nutowym zapisie: teoria została tu przetłumaczona na język muzyki.

Marcin Masecki pracował nad Sztuką fugi od roku 2007. Długo szukał też idealnego instrumentu do jej nagrania. W partyturze Bacha nie ma żadnej wskazówki, która sugerowałaby, na jaki instrument Sztuka fugi została napisana. Pomysłów weryfikowanych podczas kolejnych sesji nagraniowych było wiele. W końcu Masecki postanowił wykonać utwór na fortepianie, ale za to nagrać go na stary dyktafon kasetowy: „Zyskujemy wtedy na wielu polach. Od początku bałem się grać Bacha na fortepianie gdyż nieuchronnie brzmiał wtedy jak Konkurs Chopinowski. Nagrany na szumiący dyktafon fortepian staje się innym instrumentem. Szum taśmy i naturalna kompresja stwarzają matową szybę, zza której nie słychać już wypolerowanego salonowca, ‘króla instrumentów’. Dzięki dyktafonowi apelujemy bardziej do głowy niż do zmysłów, jak to zwykł czynić fortepian od wieków” – wyjaśnia pianista.

Czym zaskoczy nas w Puławach? Przekonamy się już dziś wieczorem.



fot.Tomasz Dubiel